-

Friday, April 08, 2011

MANGKUK YANG CANTIK, MADU, DAN SEHELAI RAMBUT

Rasulullah Saw. bersama ketiga shahabatnya (Abu Bakar r.a., ‘Umar r.a., ‘Utsman r.a.) bertamu ke rumah ‘Ali r.a.. Kemudian istrinya, Fathimah r.ha., putri Rasulullah, menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan dalam sebuah mangkuk cantik, dan ketika madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut dalam mangkuk.
Baginda Rasul meminta kepada para shahabatnya untuk membuat perbandingan, antara mangkuk cantik, madu, dan sehelai rambut.
Abu Bakar r.a.: “Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini. Orang yang beriman itu lebih manis daripada madu. Dan mempertahankan iman itu lebih susah daripada meniti sehelai rambut.”
‘Umar r.a.: “Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk cantik ini. Seorang raja itu lebih manis daripada madu. Dan memerintah dengan adil itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.”
Utsman r.a.: “Ilmu itu lebih cantik daripada mangkuk cantik ini. Orang yang menuntut ilmu itu lebih manis daripada madu. Dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.”
Ali r.a.: “Tamu itu lebih cantik daripada mangkuk cantik ini. Menjamu tamu itu lebih manis daripada madu. Dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumah itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.”
Fathimah r.ha.: “Seorang wanita itu lebih cantik daripada mangkuk cantik ini. Wanita yang berjilbab itu lebih manis daripada madu. Dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.”
Rasulullah Saw.: “Seorang yang mendapat taufik untuk beramal itu lebih cantik daripada mangkuk cantik ini. Beramal dengan amal yang baik itu lebih manis daripada madu. Dan berbuat amal dengan ikhlas adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.”

Artikel yang Berkaitan

0 komentar:

-

Post a Comment